علامه شيخ علي كوراني از علماي محقق و صاحب تاليف در قضاياي آخر الزمان از ديدگاه روايات است. و اصالتا از شيعيان لبنان ميباشند. ايشان در ادامه، طي يك گفتگوي كوتاه با يالثارات به برخي از حوادث مذكور اشاره كردند.
آنچه در دوران كنوني پيرامون ما در عراق و سوريه و يمن ميگذرد ، ذهن طيف گستردهاي از متدينين و حتي كساني كه شنيدههايي در مورد وقايع آخرالزمان دارند را به خود مشغول ساخته است.
اين ارجاع ذهني به روایتهایي از معصومين عليمالسلام باز ميگردد كه خبر از وقوع جنگها، فتنهها و آشوبهای گسترده و فراوان در آخرالزمان و در آستانه ظهور امام مهدی (عج) میدهند; فتنههایی که پی درپی می رسند و سرزمینهای بسیاری را در برمیگیرند. مثلا رسول گرامی اسلام (ص) از این فتنه ها و آشوبها چنین یاد می کنند: «فتنهای به پا میشود و به دنبال آن فتنه ای دیگر برمی خیزد.فتنه اولی در مقایسه با دومی همانند تازیانه خوردن است در مقایسه با ضربات لبه تیز شمشیر! سپس فتنهای پدید میآید که همه محرمات در آن حلال شمرده شود! آنگاه خلافت به بهترین مردم روی زمین می رسد در حالی که او در خانهاش نشسته باشد.» (۱)
آن حضرت در روایت دیگری به گستردگی و تنوع این فتنه ها اشاره کرده، میفرمایند: «بعد از من چهار فتنه بر شما فرود آید که در اولی خونها مباح میشود، در دومی خونها و ثروت ها مباح می گردد، در سومی خونها و ثروتها و ناموسها مباح می شود و در چهارمی آشوبی کور و کر جهان را مضطرب میسازد آنچنانکه کشتی غول پیکر آبهای مجاور را مضطرب کند ، این فتنه شما را زیر پر می گیرد و عراق را می پوشاند و در جزیره دست و پا می زند، مردم تلخی حوادث و فشار آشوب را لمس میکنند ، آنچنان که پوست به هنگام دباغی شدن فشار وارده را لمس میکند . کسی قدرت یک کلمه سخن گفتن نخواهد داشت! این فتنه در نقطه ای آرام نمی یابد جز پس از آنکه در نقطه ای دیگر بیداد کند.» (۲)
آنچنان که از روایات برمیآید، یکی از بزرگترین این فتنهها، درگیری و نبردی است که در منطقه «قرقیسیا» رخ می دهد. هم در منابع شیعی و هم در منابع اهل سنت به این نبرد اشاره و از جزئیات آن خبر داده شده است.
روایتهای شیعه و اهل سنت به نبرد قرقیسیا اشاره کرده و از بزرگی و بی نظیر بودن این رویداد سخن گفته اند. امام باقر (ع) در روایتی خطاب به «میسر» ضمن پرسش از فاصله محل اقامت او تا قرقیسیا به بزرگی و بی سابقه بودن نبردی که در این منطقه رخ خواهد داد اشاره کرده، می فرمایند: «ای میسر! از اینجا تا قرقیسا [قرقیسیا] چقدر راه است؟
عرض کردم: همین نزدیکیها است، در ساحل فرات قرار دارد. پس فرمودند: اما در این ناحیه واقعهای رخ خواهد داد که مانند آن از زمانی که خداوند تبارک و تعالی ، آسمانها و زمین را آفریده اتفاق نیفتاده و تا زمانی هم که آسمان ها و زمین برپا هستند مانند آن اتفاق نخواهد افتاد.سفره ای است که درندگان زمین و پرندگان آسمان از آن سیر می شوند.» (۳).
اما در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی درباره «قرقیسیا» چنین توضیح داده شده است:«در حدود دویست میلی پایین رقه ، قرقیسیا که همان کرکیسیوم قدیم است، در ساحل چپ دجله، جایی که رودخانه خابور آبهای زیادی خود را در آن می ریزد واقع است. (۴) اين منطقه در حال حاضر قابل انطباق با شهر بصيره است.
علامه كوراني درباره علت جنگ در «قرقيسيا» به يالثارات مي گويد: «اولا جريان سفياني همان جريان ناصبي است و هدف اصلی سفیانی از جنگ عراق سلطه یافتن بر آن کشور و ایجاد مقاومت در برابر نیروهای ایرانی و زمینه سازان ظهور حضرت، که از مسیر عراق به سوی سوریه و قدس پیش میروند خواهد بود.»
علامه كوراني از درگیری لشکر سفیانی با ترکان خبر می دهد و درباره آن به يالثارات ميگويد:«طرف مقابل سفیانی در این نبرد از نظر اکثر روایات ترکان هستند ولی منظور از ترکان در اینجا چیست؟ آنچه به نظر می رسد و به طبیعت امر نزدیک تر است اینکه آنها سپاهیان ترک زبان هستند؛ چراکه درگیری و نزاع بر سر دارائی است که نزدیک مرزهای سوریه و ترکیه وجود دارد.اين جنگ جنگي طولاني است و تا زمين لرزه در دمشق اتفاق نيفتد، خروج سفياني رخ نخواهد داد.»
علامه كوراني درباره ارتباط تحولات شبه جزيره عربستان با روايات آخر الزمان به يالثارات مي گويد:«روایات منابع شیعه و سنی بر این نکته اتفاق دارند که طلیعه ظهور حضرت مهدی (عج) در حجاز ، پیدایش خلاء سیاسی و کشمکش بین قبائل بر سر فرمانروائی است. و این حوادث در پی مرگ پادشاه و یا خلیفه ای رخ می دهد که نام او عبدالله است و حاكم بعد از او يك سال يا كمتر از آن دوام خواهد آورد. بنابراين بنده معتقدم اگر ملك سلمان يك سال و يك روز حكومت كرد بايد به دنبال عبدالله ديگري باشيم و گرنه ، اين نشانه هماني است كه در روايت ذكر شده است.»
علامه كوراني همچنين درباره وقايع يمن مي گويد: «ده، دوازده حديث درباره يماني داريم كه بعضى از آنها صحيح السند است. يمانى چند ماه قبل از ظهور مىآيد و حكومت وهابيون را ساقط مىكند. اينها هنوز شروع نكردهاند. ان شاء الله به زودى تا قبل از ماه رمضان خواهيد ديد كه با نبرد زمينى حمله خواهند كرد.»
پی نوشتها:
۱ . سلیمان، کامل، روزگار رهایی، ترجمه علی اکبر مهدیپور، ص ۸۹۴، به نقل از: الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۱۳۶ .
۲ . همان، ص ۸۹۶ .
۳ . كليني، الكافي، ج ۸، ص ۲۴۵، ح ۴۵۱
۴ . سترنج، جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی، ترجمه، محمود عرفان ، ص ۱۱۳.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: مهدویت، ،
برچسبها: